Cel mai mare eșec al Facebook: a picat propriul audit în materie de ură, rasism și ”bule”

de: Alexandru Puiu
09 07. 2020

Facebook este o rețea de socializare defectuoasă, cea mai mare din lume, dar una cu probleme de la care ți se ridică părul pe mână, conform propriului audit al gigantului.

Facebook a fost foarte criticată în ultimele luni, mai mult decât de obice, pentru că permite, facilitează și promovează conținut rasist, știri false, mesaje agresive și reclame electorale mincinoase cu consecințe dezastruoase. Pentru a clarifica un pic problemele cu care se confruntă platforma, gigantul lucrează de aproximativ doi ani la un audit realizat in-house.

Auditul era menit să analizeze modul în care sunt respectate drepturile civile ale utilizatorilor. Acum, a ajuns online și-l poți analiza integral aici. În teorie, având în vedere concluziile, ar trebui să încurajeze o schimbare de politică în cadrul Facebook. Din păcate, la cât de ambițios este Zuckerberg în a submina marile democrații ale lumii, acest lucru este improbabil. Nu l-a sensibilizat nici boicotul unora dintre cele mai mari companii din lume care și-au retras reclamele de pe rețeaua de socializare în ultimele săptămâni.

Revenind însă la audit, acesta a scos la iveală faptul că deciziile conducerii companiei au creat handicapuri importante pentru respectarea drepturilor civile. În plus, la ora actuală, site-ul facilitează crearea de bule extremiste, care nu fac decât să devină mai radicale și agresive, dacă nu sunt introduse schimbări de politică. ”Compania trebuie să recunoască eșecul și că, în lipsa schimbărilor, vor exista consecințe periculoase în lumea reală cu potențiale pierderi de vieți omenești”, se arată în concluziile raportului.

Cea mai mare problemă pe care se insistă în audit ține de ”principiul” celor de la Facebook de a pune accent pe libertatea de exprimare, chiar dacă înseamnă încurajarea discursului încărcat de ură. Punctual, s-a atras atenția asupra postărilor mincinoase ale lui Donald Trump despre votul prin corespondență, postări care au fost marcate pe Twitter ca fiind false, dar pe Facebook au rămas neatinse.